Krigets kulturhistoria - känsla, minne, materialitet, 1500-2000
15 hp, Fristående kurs, Högskolan i Halmstad
Utbildningsområde: Språk, kultur och kommunikation
Typ av utbildning:
Fristående kurs
Nivå:
Grund
Studieform:
Distans utan träffar
Studietakt:
100%
Utbildningsort:
Halmstad
Undervisningstid:
Blandad
Omfattning:
15 hp
Undervisningsspråk:
Svenska
Kursen startar:
2026-03-30
Sista dag för anmälan:
2025-10-15
Uppgifter om utbildningen hämtas från SUSA-navet som motsvarar innehållet på antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Mer om utbildningen
I kursen Krigets kulturhistoria studerar vi den militärtekniska utvecklingen i Sverige under perioden 15002000. Genom att blicka ut mot den omgivande världen och med speciella exempel från Halland fångas teman som krigets materialitet och känslo- och minneskulturer upp.Att krig fungerar som motor för samhällsutvecklingen är kursens utgångspunkt. Vi ser konflikter som aktiva delar i ideologiska, politiska, sociala och kulturella kontexter. Den vapenteknologiska revolutionen kan därför kopplas både till utveckling av militär slagfältsteknik, strategiska doktriner och till en förändrad syn på krig som reell politisk möjlighet.Krigets materialitet i fält och fred studeras utifrån slagfältsarkeologiska fynd, visningar av lokala museisamlingar och utifrån exkursioner.Krigets känslokultur uppmärksammas och exemplifieras via förändrade sätt att uppleva och beskriva kriget på utifrån skönlitteratur, memoarer och i populärkulturella uttryck som film och serier.Exempel på krigets minneskultur ges utifrån firandet av minneshögtider, statyresningar och historiskt återskapande relaterat till olika former av historiebruk.Exkursioner till slagfält och lämningar från Kalla kriget är en integrerad del av kursen. Dessa är dock inte obligatoriska
Mer om kursen
Startperiod
VT-26
Startvecka
Vecka 14 2026
Slutvecka
Vecka 23 2026
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Anmälningskod
21133
Kurskod
HI2015
Lärosäte som anordnar kursen
Högskolan i Halmstad skapar värden, driver innovation samt utvecklar människor och samhälle för framtiden. Ända sedan starten 1983 har nytänkande och samverkan med samhället präglat Högskolans utbildning och forskning.