Ledaransvar i kris eller krig
Vilken blir min roll som chef när krisen slår till? Behovet av ledare som står stadigt i sin ledarroll är fundamentalt för samhällets motståndskraft och resiliens vid krig eller kris. I en svår och tillspetsad situation kan en civil ledares agerande rent av vara livsavgörande för gruppen. Ledaransvar kan behöva förändras vid en kris. Mandatet att agera kan utökas, kraven bli annorlunda och frågorna helt nya. I ett sådant läge behöver chefen vara medveten både om sina egna styrkor och svagheter samt ha en personlig beredskap för att gå in i nya ansvarsområden.
Utbildningsområde: Ledarskap och samhällsstyrning i kris och krig
Typ av utbildning:
Uppdragsutbildning
Kostnad:
15.000 kr
Studieform:
Campus
Studietakt:
Enstaka
Utbildningsort:
Malmö
Undervisningstid:
Tre dagar
Omfattning:
Inga poäng
Undervisningsspråk:
Svenska
Kursen startar:
Ges på begäran
Sista dag för anmälan:
-
Uppgifter om utbildningen hämtas manuellt från utbildningsanordnande lärosäte. För att försäkra dig om att uppgifterna om utbildningen är korrekta, vänligen besök respektive lärosätes webbplats.
Mer om utbildningen
Hur kan man förbereda sig för något sådant? Hur utvecklar man sin beredskap för situationer som ligger utanför den vardagliga verksamheten? För att svara på frågan och för att ge nycklar till ett ledarskap i krissituationer erbjuder vi en serie work-shops och föreläsningar i syfte att:
- Stärka det personliga ledarskapet. Hur beter jag mig när normala förutsättningar snabbt ändras?
- Lära sig navigera efter en etisk kompass, förstå våra grundlagar och få redskap att agera för fler än sig själv.
- Finna möjligheter till samverkan och stöd. Bygga nätverk och finna sin ”buddy”.
För att nå resultat som hjälper deltagarna att föreställa sig vad en kris eller ett krig kan innebära i den verksamhet hen är i bygger vi scenarier, ger exempel på etiska dilemman och finner svar på grundläggande värderingsfrågor. I en landsomfattande krissituation är gemensamma riktlinjer och principer viktiga. Därför ser vi vad vår konstitution skriver fram i form av värderingar och vidare vad de mänskliga rättigheterna säger oss. Vi prövar dessa skrivningar gentemot olika scenarier vilka sedan kan bli vägledande för att navigera i svåra val och beslut som kan behöva tas. Vidare tittar vi på historiska lärdomar där etiska frågor avspeglar sig i berättelser. Här utgår vi både från populärkultur och konst, samt lämnar plats för reflektion och diskussion kring värderingsfrågor.
Exempel på moment
I praktiken: vad är yttrandefrihet, konstnärlig frihet och religionsfrihet i vardagen? Vad händer när de krockar?
- Grundlagarna i praktiken.
- Tala är silver, tiga är guld. Eller? Vem talar, vem säger ifrån, på vilka grunder och hur?
- Media och medielogiker. Vem säger vad till vem? Vem ska jag lita på?
- Organisationers ansvar för mänskliga rättigheter i kris - en filosofisk fråga eller en praktisk?
- Medarbetares uppförande: Brottslig handling eller nödvändigt ont? Vad är lojalitet?
- Sociala medier / a-sociala medier? Hur förhålla sig?
- Att bemöta order utifrån/från andra. Vilka rättigheter och skyldigheter har vi i kris?
- Mänskliga rättigheter i vardagen och i den egna verksamheten. Hur kan vi utveckla medarbetarnas beredskap, resiliens och förståelse för värderingsfrågor?
- Organisatorisk-moralisk kompetens – vad är det? Hur kan den byggas?
- Etik i praktiken – medarbetare, chef och/eller människa i en organisation?
- Ledarskap och mänskliga rättigheter i offentlig verksamhet – balansgång mellan värden, och win-win?
Mer om kursen
Startperiod
HT-25
Utbildningsnivå
Grundnivå
Lärosäte som anordnar kursen
Malmö universitet har sitt huvudcampus i Malmö. Universitetet erbjuder utbildningar inom flera områden och har särskild inriktning på sociala och beteendevetenskap, hälsa och välfärd, ekonomi och rättsvetenskap – Utbildningar inom företagsekonomi, marknadsföring, och juridik, teknik och IT, humaniora och konst, hållbar utveckling och miljö. Malmö universitet har ett starkt fokus på hållbarhet, och många utbildningar integrerar aspekter av miljö och samhällsutveckling i sina program.