Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-6 (1-15)
15 hp, Fristående kurs, Göteborgs universitet
Utbildningsområde: Språk, kultur och kommunikation
Typ av utbildning:
Fristående kurs
Nivå:
Grund
Studieform:
Distans utan träffar
Studietakt:
50%
Utbildningsort:
Göteborg
Undervisningstid:
Blandad
Omfattning:
15 hp
Undervisningsspråk:
Svenska
Kursen startar:
2027-01-18
Sista dag för anmälan:
2026-10-15
Uppgifter om utbildningen hämtas från SUSA-navet som motsvarar innehållet på antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Mer om utbildningen
Kursen är indelad i två delkurser om vardera 7,5 hp. Under kursen fördjupar du dina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, liksom din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning med ett flerspråkigt perspektiv i undervisning för elever i lägre åldrar. I båda delkurserna får du ta del av aktuell forskning som är relevant för dig som lärare i åk 16.Delkurs 1, Svenska som andraspråk i skola och samhälle samt litteracitetsutveckling på ett andraspråk, syftar till att ge dig som undervisar i åk 16 en introduktion till ämnet svenska som andraspråk och insikter om flerspråkiga elevers lärandevillkor i skola och samhälle. Den ger dig även grundläggande kunskaper om olika aspekter av flerspråkighet. Vi behandlar barns grundläggande läs- och skrivinlärning och deras litteracitetsutveckling samt muntliga utveckling på ett andraspråk. Teoretiska kunskaper om grammatik och ordförråd ur ett flerspråkighetsperspektiv och hur dessa kunskaper kan omsättas i didaktiskt i undervisningen ingår också i delkursen.I Delkurs 2, Språkutvecklande arbetssätt och bedömning av muntlig och skriftlig produktion på svenska som andraspråk, får du ta del av arbetssätt som stärker språkutvecklingen såväl muntligt som skriftligt i det flerspråkiga klassrummet. Ett urval av genrer som barn möter och skriver i skolan belyses ur ett flerspråkigt perspektiv och vi tar upp skönlitteraturens roll i för elevers språk- och identitetsutveckling. I delkursen undersöks även hur multimodalitet i läromedel och multimodalt textskapande i klassrummet kan stärka andraspråksutveckling och lärande. Vidare arbetar med modeller för bedömning och dokumentation av muntlig och skriftlig skolspråksutveckling på ett andraspråk, och du får prova på att själv analysera och bedöma elevers muntliga och skriftliga produktion.
Mer om kursen
Startperiod
VT-27
Startvecka
Vecka 3 2027
Slutvecka
Vecka 22 2027
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Anmälningskod
28011
Kurskod
SSA119
Lärosäte som anordnar kursen
Göteborgs universitet har ett brett utbildningsutbud med program och kurser inom nästan alla akademiska discipliner.