Gå till huvudinnehåll

Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-6 (1-15)

15 hp, Fristående kurs, Göteborgs universitet

Utbildningsområde: Språk, kultur och kommunikation

Typ av utbildning:

Fristående kurs

Nivå:

Grund

Studieform:

Distans utan träffar

Studietakt:

50%

Utbildningsort:

Göteborg

Undervisningstid:

Blandad

Omfattning:

15 hp

Undervisningsspråk:

Svenska

Kursen startar:

2027-01-18

Sista dag för anmälan:

2026-10-15

Uppgifter om utbildningen hämtas från SUSA-navet som motsvarar innehållet på antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Mer om utbildningen

Kursen är indelad i två delkurser om vardera 7,5 hp. Under kursen fördjupar du dina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, liksom din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning med ett flerspråkigt perspektiv i undervisning för elever i lägre åldrar. I båda delkurserna får du ta del av aktuell forskning som är relevant för dig som lärare i åk 16.Delkurs 1, Svenska som andraspråk i skola och samhälle samt litteracitetsutveckling på ett andraspråk, syftar till att ge dig som undervisar i åk 16 en introduktion till ämnet svenska som andraspråk och insikter om flerspråkiga elevers lärandevillkor i skola och samhälle. Den ger dig även grundläggande kunskaper om olika aspekter av flerspråkighet. Vi behandlar barns grundläggande läs- och skrivinlärning och deras litteracitetsutveckling samt muntliga utveckling på ett andraspråk. Teoretiska kunskaper om grammatik och ordförråd ur ett flerspråkighetsperspektiv och hur dessa kunskaper kan omsättas i didaktiskt i undervisningen ingår också i delkursen.I Delkurs 2, Språkutvecklande arbetssätt och bedömning av muntlig och skriftlig produktion på svenska som andraspråk, får du ta del av arbetssätt som stärker språkutvecklingen såväl muntligt som skriftligt i det flerspråkiga klassrummet. Ett urval av genrer som barn möter och skriver i skolan belyses ur ett flerspråkigt perspektiv och vi tar upp skönlitteraturens roll i för elevers språk- och identitetsutveckling. I delkursen undersöks även hur multimodalitet i läromedel och multimodalt textskapande i klassrummet kan stärka andraspråksutveckling och lärande. Vidare arbetar med modeller för bedömning och dokumentation av muntlig och skriftlig skolspråksutveckling på ett andraspråk, och du får prova på att själv analysera och bedöma elevers muntliga och skriftliga produktion.

Startperiod

VT-27

Startvecka

Vecka 3 2027

Slutvecka

Vecka 22 2027

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Anmälningskod

28011

Kurskod

SSA119

Lärosäte som anordnar kursen

Göteborgs universitet har ett brett utbildningsutbud med program och kurser inom nästan alla akademiska discipliner.

Läs mer om Göteborgs universitet

Göteborgs universitet