Företagsekonomi, CSR och företagsetik, avancerad nivå
7.5 hp, Fristående kurs, Örebro universitet
Utbildningsområde: Ledarskap och samhällsstyrning i kris och krig
Typ av utbildning:
Fristående kurs
Nivå:
Avancerad
Studieform:
Campus
Studietakt:
100%
Utbildningsort:
Örebro
Undervisningstid:
Dag
Omfattning:
7.5 hp
Undervisningsspråk:
Engelska
Kursen startar:
2025-09-01
Sista dag för anmälan:
2025-04-15
Uppgifter om utbildningen hämtas från SUSA-navet som motsvarar innehållet på antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Mer om utbildningen
Här får du en introduktion till företags sociala och miljömässiga ansvar (CSR) och hur det har vuxit fram i näringslivet de senaste åren. Kursen handlar också om hur man kan förstå företagsetik och hur företag arbetar med etik. Också företags "stakeholder management" tas upp; till exempel hur företag kan manövrera genom kriser och utmaningar för att leva upp till intressenters förväntningar. Vidare diskuteras hur företag kan arbeta strategiskt med hållbarhet som en del av sin affärsmodell och sitt finansiella värdeskapande. Du får också en introduktion till företagsetiska teorier som stärker din förmåga att argumentera om rätt och fel i näringslivet. Ett antal företag medverkar i kursen och du kommer arbeta interaktivt med dilemmaövningar och praktikfall.
Mer om kursen
Startperiod
HT-25
Startvecka
Vecka 36 2025
Slutvecka
Vecka 40 2025
Behörighetskrav
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.
Anmälningskod
H2020
Kurskod
FE428A
Lärosäte som anordnar kursen
Örebro universitets vision är att vara ett framstående universitet för en kunskapsbaserad samhällsutveckling. Universitetet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Den kunskap som finns vid Örebro universitet ska spridas och göra nytta i samhället. På samma sätt ska idéer och behov från omvärlden påverka universitetets verksamhet och utveckling.
